For at tiden din i Ilabekken borettslag skal bli så hyggelig som mulig både for deg og dine naboer ber vi deg lese gjennom dette skrivet. Her følger husregler og en del tips til hvordan borettslaget drives.
Styret består av
Styreleder: Karianne Fjellstad
Styremedlemmer: Bjørn Blom-Jensen, Runar Graneng, Tage Ringstad og Sandro Fredheim
E-post: ilabekkenborettslag@gmail.com
Mobil: 482 62 271
Legg gjerne til Ilabekken borettslag på Facebook for fortløpende oppdateringer.
For at alle skal få en så fin tid som mulig ber vi om at husreglementet følges.
Dersom du opplever at naboene spiller for høy musikk, eller av andre årsaker er til sjenanse ber vi deg om å ta en prat med vedkommende. Det er ikke alltid at man tenker over at det kan være lytt mellom leilighetene. Dersom det ikke løser seg ved en samtale er politiet neste instans.
Husordensregler for Ilabekken Borettslag
Det er ikke tillatt å riste, lufte eller banke tepper, sengetøy og lignende fra balkongene, vinduer eller i trappeoppganger.
Vis hensyn når det gjelder støy hele døgnet- Det skal være stille etter kl 22:00 ukedager og 23:00 i helgene. Søn- og helligdager skal det være ro.
Det er ikke tillatt å røyke i oppgang eller fellesrom.
Avfall må legges direkte i søppelcontainere, ikke oppbevares i oppgang, fellesarealer eller hensettes utenfor søppelcontainer. Avfall skal kildesorteres og plasseres i riktig beholder, evt leveres til gjenbruksstasjon.
Det er forbudt å parkere biler og motorsykler innen borettslagets uteområde. Sykler, kjelker og lignende må ikke settes i oppgangene da dette er en rømningsvei og skal holdes klar, jfr Brannforskriftene. Bruk henviste plasser for dette i kjellerrom.
Det tillates å holde hund/katt eller andre husdyr så fremt det ikke er til sjenanse for beboerne.
Det er hver andelseiers plikt å påse at de ikke slipper inn uvedkommende og at kjeller- og loftsdører til enhver tid er forsvarlig låst.
Kildesortering
Alt husholdningsavfall skal sorteres før det kastes i riktig beholder. Matavfall går i grønne posene og ren plast i de blå posene. Disse får du på matbutikken. Papp og papir kastes i egen beholder ved siden av restavfall.
Glassflasker og metall skal kastes i returmottak for glass og metall. Det nærmeste returpunktet er på baksiden av Statoil stasjonen ved Alexander Kiellands plass.
Elektrisk avfall og farlig avfall må leveres til en gjenbruksstasjon og ikke kastes sammen med vanlig søppel. Den nærmeste gjenbruksstasjonen er på Fredensborg, Maridalsveien 10, 0178 Oslo.
Dersom du har behov for å kaste større enheter må du enten vente til borettslaget bestiller containere. Dette gjøres et par ganger i året. Eller kaste det på et av forbrenningsanleggene.
Det er ikke tillatt å sett fra seg større ting ved siden av søppelkassene.
Det koster borettslaget mye penger dersom du setter igjen ting utenfor søppelbeholderne. Dette fører igjen til husleieøkning.
Om du har behov for ekstra nøkler til ytterdøren kan du ta kontakt med styret på epost ilabekkenborettslag@gmail.com, dette koster per august 2017 380kr. For nøkler inn til din egen leilighet kan du få filt opp dette på egenhånd.
unloc
Ytterdørene våre har installert elektroniske låser via USBL-nøkkelen/Unloc. Som ny eier vil du automatisk vil få tilsendt sms med en lenke for å laste ned appen. Herfra kan du selv gi tilgang til andre via systemet ved behov. Les mer om dette på Usbl sine sider (Usbl nøkkelen).
Utleie
Dersom du ønsker å leie ut leiligheten din må du søke styret for godkjenning på https://usbl.no/for-deg/utleie-av-bolig Her finner du også reglene for fremleie. Det er viktig at styret har oversikt over hvem som til enhver tid bor i borettslaget, både for distribusjon av informasjon og grunnet brannsikkerhet.
Navn på ringeklokker
Dersom navnet på ringeklokken skal endres ta kontakt med styret på epost ilabekkenborettslag@gmail.com. Ikke bruk tusj eller sett på klistremerker over ringeklokken.
POrttelefon
I borettslaget har vi porttelefon fra Siedle. BTS-850-02 heter modellen som er inne i andelen. Brukermanual
lufting
For å unngå problemer med dårlig luftkvalitet og på sikt mugg/sopp er det beboerens eget ansvar å sørge for tilstrekkelig luftsirkulasjon inne i leiligheten.
Tips for å oppnå god nok sirkulasjon er fra fagkyndig er:
-Lufte ut regelmessig, dette gjøres ved å åpne vinduer og la det stå åpent i noen minutter. På denne måten blir ikke leiligheten kjølt ned, men luftet blir byttet ut.
-Luftelukene under og over vinduene har en funksjon, og de burde være mulig å åpne. Dersom de er malt igjen er det desto viktigere å lufte regelmessig.
-Plassering av møbler mot yttervegg burde ha en klaring på 5 cm
-Tørking av klær burde helst skje utenfor boligen. Det anbefales bruk av tørketrommel.
Om det oppdages svertesopp vaskes/tørkes den av med lett klor/såpeblanding.
Støvsuging av avtrekket i taket på badet
Anbefales å gjøres en gang i halvåret for at avtrekket skal fungere optimalt
Rense sluket på badet
Løft opp risten og ta opp beholderen og tøm den. Dette må gjøres minst to ganger i året for å forhindre at sluket blir tett. Dette er beboernes eget ansvar. Ved oversvømmelse grunnet manglende vedlikehold vil kostnadene ved dette belastes den enkelte beboer
Lufting av radiatorene
Dette må gjøres etter varmen skrus på for vinteren. Det kommer luft inn i rørene om sommeren og for at radiatorene skal fungere mest mulig effektivt er det viktig at alle gjør dette. Radiatornøkkel skal følge med leiligheten, se bilde:
Parkering
Det er lov til å stoppe for av og pålessing med synlig.
Dersom du har behov for en midlertidig parkeringstillatelse i forbindelse med håndverkere/flytting etc ta kontakt med styret.
Anticimex
Hvis du oppdager forekomster av skadedyr, ta kontakt med Anticimex
Boder
Boder følger med leiligheten. Styret har ikke ansvar for å tildele boder til beboere, disse er en del av den enkeltes eiendom og ansvar, og må vises ved overtakelse. Ved tvil om hvilken bod som tilhører leiligheten må dette eventuelt tas opp med tidligere eier.
TV og Internett
Vi har avtale med OBOS OpenNet for levering av fibernett på fellesavtale, dette er inkludert i husleien/felleskostnadene. TV er ikke inkludert i denne avtalen men kan bestilles direkte av hver enkelt beboer ved ønske om dette. Modem og ruter skal følge med leiligheten, ny eier sørger selv for endring av informasjon hos OpenNet.
Annet
Husk at alt leiligheten er din andel i borettslaget og at du plikter å vedlikeholde den på samme måte som borettslaget forvalter fellesarealer og bygningsmasse.